Glenn Doman a fost un medic din Statele Unite care in urma cu peste 50 de ani si-a creat propria metoda educationala, numita metoda Doman, pe care multi profesionisti continua sa o foloseasca astazi.
Aceasta metoda se bazeaza pe ideea ca toti copiii, in primii ani de viata, au un mare potential de invatare, care ar trebui maximizat. Din punctul de vedere al acestui autor, stimularea timpurie este un lucru fundamental pentru a realiza o dezvoltare integrala a copiilor in domeniile intelectual, fizic, social si emotional.
In 1955, Glenn Doman, impreuna cu psihologul educational Carl Delacato, au fondat institutele pentru realizarea potentialului uman cu scopul de a trata copiii cu leziuni cerebrale printr-o metoda bazata pe stimularea senzoriala.
Ulterior, observand marele progres al acestor pacienti la nivel motor si intelectual, el a decis sa aplice aceasta metoda si la copiii care nu prezinta niciun fel de leziune. Si asa s-a nascut metoda Doman.
- Primii 6 ani de viata sunt cruciali pentru invatare
Potrivit lui Doman, de la 0 la 6 ani, creierul face mai usor conexiuni intre neuroni. Acest autor se refera, de asemenea, la aceasta etapa ca fiind „geneza geniului”, deoarece in acesti ani copiii au o capacitate mai mare de invatare – si mai eficienta – in comparatie cu urmatoarele faze de dezvoltare.
Din acest motiv, aceasta metoda educationala acorda atat de multa importanta stimularii in momentul copilariei.De asemenea, ea acorda o mare importanta mediului, deoarece, desi se considera ca genetica poate contribui la dezvoltarea rapida a potentialului maxim, este crucial ca un copil sa creasca intr-un mediu care ofera oportunitati variate, cuprinzatoare si stimulative.
Domenii de cunoastere care pot fi consolidate cu metoda alternativa a lui Glenn Doman. In metoda Doman, exista 7 domenii de cunoastere in care copiii pot atinge excelenta sau se pot dezvolta la maximum. Acestea sunt:
- Lectura;
- Scris;
- Cunostinte enciclopedice;
- O limba straina;
- Abilitati muzicale;
- Matematica;
- Dezvoltarea fizica.
Acest lucru poate fi realizat prin expunerea continua la anumiti stimuli, numiti biti de inteligenta, grupati in categorii. Prin intermediul acestor stimuli, se reuseste captarea atentiei si curiozitatii celor mici. Acestia vor procesa si asimila informatiile prezentate de caile senzoriale: auditive, vizuale, tactile, olfactive si gustative.